21-1: laatste dag Cormandel

21 januari 2018 - Whitianga, Nieuw-Zeeland

21 januari:  Whitianga: Ferry’s landing en Shakespeares cliff

Laatste dag. Morgen vertrekken we om 13.30 vanuit Auckland, kunnen er in 3 uur naar toe rijden.

Vandaag blijven we in de buurt van Whitianga, nemen een ferry die ongeveer 50 meter moet overbruggen naar een ander schiereiland Ferry’s landing. Met de auto moet je hiervoor 38 km omrijden. We wandelen over een venijnig stukje heuvelrug met de illustere naam Matamatatota. Doen hier 45 minuten over, over de weg als we teruggaan in 10 minuten. Daarna naar Shakespeares cliff met uitzicht over de hele baai van Whitianga. Met voor de derde dag op rij prachtig zomerweer bezoeken we op de terugweg  een rustig strandje met vele Bachs voor 2 uurtjes zwemmen en zonnen. Een versnelling lager op de Coromandel gaat geheel van zelf. Daarna bij onze beider gastvrouwen op hun terras met een stunning view geborreld. Vanavond eten we de laatste keer bij een prima restaurant Salt, slow cooking lambshoulder met de ondergaande zon en dan overmorgen weer de kou in.

We eindigen de reis op het Noordereiland met een opgewekt gevoel in heerlijk weer. We leggen in totaal 5600 kilometer af in de bijna 6 weken waarvan 2000 km op het Noordereiland.

De balans Noord / Zuid is lastig maar valt in het voordeel uit van Zuid. Kort samengevat komt het erop neer dat het Zuidereiland meer de ongerepte natuur laat zien en beleven en het Noordereiland wat drukker en toeristischer is. Vooral als gevolg van de invloed van de miljoenenstad Auckland. Betekent niet dat het Noordereiland niet de moeite waard is!!

Onze hoogtepunten op Zuid en Noord:

Op Noord:

-       Wellington

-       Tongariro crossing

-       Coromandel beach paradise

Daarmee doen we ook andere ervaringen te kort en soms zit het weer ook tegen zoals in Albel Tasman of Mt Cook en ook bij Rotorua maar thats life als je op vakantie bent. Ook bij minder weer blijft NZ fascinerend en groots om te zien en te ervaren.

En al luisterend naar andere ervaringen en hierover lezend hebben we nog maar geroken aan alles wat hier nog verder mogelijk is:  vissen is een nationale sport, duiken in de Coromandel, paragliden, kano of kayaktochten maken en paardrijden op heel veel plaatsen.

Wij hebben in ieder geval een prachtige reis gemaakt!

1. Ally:
    21 januari 2018