Makarora Wilkin river, heleflight en jetboat

28 december 2017 - Makarora, Nieuw-Zeeland

27 december: van Clyde naar Makarora river ranch

Vandaag een relatief korte reis van iets meer dan 200 km. Tijdens de reis komen we in 2 echte toeristenplaatsen t.w Queenstown en Wanaka. Ineens wordt het duidelijk dat het hoogseizoen is in NZ , relatieve drukte op de wegen. Veel jongeren hier die raften skydiven, bungyjumpen, paraglyden etc.

De reis gaat overigens onder een strak blauwe lucht door een geweldig landschap dat van kleur verschiet. De talloze viewpoints moeten we voor een deel toch overslaan. Starten we in Clyde nog in een meer midwest – achtig Amerikaans landschap, komen we langs eindeloos langgerekte violet blauwe meren bij Queenstown en Wanaka, eindigen we in “Oostenrijk” maar dan een slag ruimer op een ranch met schapen, herten en koeien waar we 2 nachten zullen doorbrengen. Daar zitten we dan voor de cottage  als op een bergalm in de Alpen.

Overigens nog iets speciaals wat opvalt in NZ:  we reizen in een land waar het

“touwtje door de voordeur” van Jan Terlouw echt nog bestaat: niemand sluit af, ook wij laten op alle adressen onze kamer onafgesloten. Komen we in Oamaru steekt de sleutel gewoon in de voordeur en bij het weggaan gewoon onder de voordeurmat leggen. De mountainbikes hebben geen sloten, ook als je meerdere dagen weg gaat worden ze niet afgesloten met de mededeling van de verhuurder: “het is hier geen Auckland”. Dat kan niet anders dan dat ook de toeristen zich op het Zuidereiland keurig gedragen.

28 december:  Rond Mount Aspiring en de Wilkin river, heli flight, wandeling en River jet boat

Vandaag een sprookje: worden wakker onder een strak blauwe lucht en gaan op stap om een dagtocht te maken waarbij we starten met een helicopter vlucht, daarna 3 uur wandelen en tot slot weer worden terug gebracht naar de opstapplaats met een river jet boat: De heli vlucht gaat over de gletscher en de omliggende gebergten, de wandeling gaat – voor een groot deel bergafwaarts – langs de spectaculaire Wilkin river en tot slot brengt de river jet boat je met een snelheid van 80 km per uur weer binnen een half uur terug waar we begonnen.

Hoe beschrijf je dit nu: de wandeling doet denken aan de omgeving die we ook in Yosemity zijn tegen gekomen alleen dan dat we hier zo ongeveer alleen rond lopen. De river Jet boat is een efteling ervaring maar dan in het groot en de heli geeft je zicht op onbekende plekken die je nooit te zien krijgt.

Rond de klok van vieren gaan we terug naar de ranch om dit hoogtepunt - volgens een mooi Nederlands gezegde  - “een plekje te geven”.

1. Ally:
    Dag Twan en Lydia,
    Heel leuk om een beetje mee te reizen. Hier(naast) alles goed. Zijn jullie op de ranch van Kate en Willie? Liefs, Ally
  2. Sam:
    28 december 2017
    Mooie activiteiten die jullie hebben ondernomen! En goed te lezen dat de boodschap van Jan Terlouw daar wel is aangekomen ;) klinkt als een fijne gastvrije sfeer. Goed vervolg van de reis!
  3. Josje:
    28 december 2017
    Wat een heerlijke verhalen!
  4. Wilma:
    28 december 2017
    Hoi, de foto’s worden steeds indrukwekkender! Groetjes en fijn vervolg van jullie reis! Wilma.
  5. Moniek:
    28 december 2017
    Haaa mam en pap, eindelijk fatsoenlijke WiFi zodat we jullie verhalen eens goed kunnen lezen met de foto’s. Wat een bijzondere reis maken jullie! Met overweldigende landschappen en indrukken. Geniet nog maar lekker verder daar! Liefs x
  6. Thijs:
    28 december 2017
    ha Reizigers, wat een mooie verhalen en kleurrijke foto's vanuit Nieuw-Zeeland, en die dag met de heli, boot en te voet zal wel spectaculair zijn geweest. Lichtelijk jaloers vanuit het grijze Nederland. Geniet ervan!
  7. Tom en Wilma:
    29 december 2017
    In een woord:geweldig.Straks willen jullie daar nog blijven.
    Wat maken jullie veel mee,goed dat je een blog schrijft.
    Heel veel liefs
    Tom en Wilma