Greymouth, bach on the beach

31 december 2017 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

29 december:  van Makaroa naar bach on the beach Greymouth

We koersen langs de westkust voor een tocht van 420 kilometer door een zeer afwisselend en indrukwekkend landschap. Onderweg doen we een paar highlights aan, een waterval en 2 beroemde gletschers tw de Fox en de Franz Jozef gletscher. De terugtrekkende gletschers zijn interessant maar vooral de entourage er omheen maakt indruk: weelderige bijna tropische begroeiing terwijl je bijna bij een gletscher bent !! De gletschers liggen op een hoogte van nog geen 1000 meter boven zeeniveau. Overigens de beroemdste attractie van NZ trekt behoorlijk wat toeristen. Wat opvalt aan NZ is dat je ook zonder reisgids op vakantie kan: de interessante sites en talloze views worden tijdig en uiterst goed aangegeven op de bruine borden  voor de automobilist en de groen gele info borden bij elk interessant punt, je moet wel ongeveer 3 zonnebrillen over elkaar dragen om dat te missen. De info is te vergelijken met de uitmuntende wijze waarop de Amerikaanse parken worden bewegwijzerd. Overigens hebben hier ook de nationale parken een visitors center.

Zo tegen de klok van 19.00 uur komen we in ons prive’ strandhuis gelegen ten noorden van Greymouth. Dit holiday home ligt aan een fraai dichtbegroeide kustlijn met de voeten in de zee op een rots. We genieten volop van de ondergaande zon en een fles rode Marlborough wijn.

30 december:  Pancake Rock, Shanty town en Bach

S’ochtends op tijd naar de Pancake rock een uit kalksteen geslepen natuurverschijnsel van grillige rotsformaties als pannekoeken gelaagd aan de kust. Een attractie dus ook weer de onvermijdelijke chinezen op ons pad. Mooie plaatjes levert dit op. Daarna een wandeling van 2 uur langs een van de rivieren en door naar Shantytown bij Greymouth, een stukje “openlucht museum” van een gouddelversplaatsje. Zoals al eerder gememoreerd hebben de NZ landers geen  kaas gegeven van cultuur , dus het plaatsje is een en al oubolligheid en straalt de nodige treurigheid uit, een attractie zoals je bij ons in 1975 zou aantreffen.

Daarna zorgen we er voor om tijdig  om 15.00 uur bij ons “Bach” te zijn ivm eb. Een Bach is een strandhuisje die de NZ landers met vergunning pal aan de kust/ strand mogen neerzetten op daartoe geeigende plekken enigszins verholen in het struikgewas. Dit dateert al vanaf midden vorige eeuw. Onze Bach biedt bij laag water de mogelijkheid om het strand op te gaan en de dichtbijgelegen rotsen te doorzoeken op mosselen. En waarempel we treffen een aantal flinke volwassen mossels aan op de rijk begroeide rotsen die we gaan nuttigen bij onze zelf bereide maaltijd van die avond. Leuk zo in je voortuin en na de fish and chips van gisteren een welkome afwisseling.

31 december; van West- naar Oostkust:  Kaikoura

Op oudjaar steken we over voor een rit van ongeveer 350 km naar de oostkust: Kaikoura. Onderweg - rijdend onder een stevig wolkendek met een spatje regen – weinig te beleven.

De aankomst in Kaikoura maakt dit helaas ook niet goed: een superlelijk strandplaatsje waar alle toeristen uit het zuidereiland zich verzameld lijken te hebben. Maar het programma is dan ook op zee te beleven de komende dagen. We rijden naar ons nieuwe onderkomen - een kwartier verder - mooi gelegen op een heuvel. We worden ontvangen door Lynn die als snel begint over de traumatische gebeurtenis van 14 november 2016 toen om 00.02 uur een aardbeving van 2 minuten lang !! Kaikoura op zijn grondvesten deed schudden. Het lijkt er op dat zij het nog steeds aan het verwerken met alles wat zij vertelt en het fotoboek dat we meekrijgen. En inderdaad ziet het er heftig uit. Heel recent zijn alle wegen weer geopend rond Kaikoura en is de plaats enigszins hersteld zo lijkt het. Dus een beetje barmhartigheid bij het oordeel over Kaikoura is wel op zijn plaats.

Fijn dat we ook een ander plaag achter ons kunnen laten tenminste dat hopen we: de sandfly’s hebben mij en vooral Lydia de afgelopen dagen geteisterd met hun venijnige beten. Het is een irritant soort beestjes en zij zorgen ervoor dat er aan de westkust weinig badgasten te vinden zijn ook als is het behoorlijk zonnig.

Vanavond gaan we oudjaar uitluiden:  eerst uiteten met zijn tweeen en dan met de 11 gasten aan het strand om 12.00 uur bubbeltjes drinken: Let’s have fun.

1. Marianne:
    31 december 2017
    Ha globetrotters. Wat een prachtige foto's ! Mooie ervaringen en zo te zien ook lekker weer. Heel bijzonder om jullie reis aan de zijlijn mee te maken. Indrukwekkende landschappen en zelfs een zeeleeuw in de vrije natuur. Die zandvlooien ken ik zelf uit Ecuador. Dat is minder. Ook wij hebben over 12 uur oud jaar. Vanuit het miezerige, koude Nijmegen de beste wensen voor 2018!
  2. Marlies:
    31 december 2017
    Wat een geweldige indrukken krijgen jullie te verwerken! Ik vind het al fantastisch wat ik op de foto's zie, wat moet de werkelijkheid dan niet zijn, wat een landschappen. Fijn dat jullie ons dit zo laten zien. En zo dicht op een zeehond in het wild komen! (De mosselen waren wat minder blij met jullie maar wat lekker, lijkt mij zo direct uit de zee.)