Kaikoura

2 januari 2018 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

1 januari 2018: Kaikoura dolfijnen en seals

Om 8.00 uur paraat bij Dolphin encounter voor een nieuwjaarsduik met de dolfijnen. Na een strakke geregelde sessie over het uitzoeken van je wetsuit inclusief een Monty Python achtig instructiefilm worden we geïnstrueerd over de do’s en don’ts tijden het zwemmen met dolfijnen: het blijken voor al do’s te zijn, we ontmoeten honderden dolfijnen die we ook tijdens het zwemmen onder en naast ons zien. Prachtig hoe nieuwsgierig de dieren op ons reageren. Lydia maakt ook nog talloze foto’s die dit fraai vastleggen. Onthouden dus als je hier op vakantie bent.

Om 12.30 uur terug en na een middagpauze gaan we om 15.30 uur weer terug naar de kust waar we een seal safari doen: in dit geval een wandeling van 2 uur die we zelf maken over een grillig stuk rotsformatie aan zee waar hele kolonies seals liggen te rusten.

Entourage is geweldig en ook hier weer geldt dat vooral de omvang van de populatie indruk maakt. Een dag aan zee die we nog nooit hebben meegemaakt.

2 januari:  Karikoura albatrossen en walvissen

Vandaag om 5.30 uur paraat voor een aantal uren “albaltros encounter” op zee. Klein bootje met 7 personen en we zien talloze soorten albatrossen vlakbij de boot door het aas wat er wordt uitgezet. Lijkt erop alsof de albatrossen ook nieuwsgiering zijn naar ons. En majestueus zijn ze: de Royal King albatros is met een spanwijdte van 3 meter 60 de koning. Zien op de terugweg en passant ook nog een prachtig seal kolonie met baby seals. Daarna terug naar huis en even bijslapen. ’s Middags gaan we voor een vlucht voor whale watching. Deze wordt bij aankomst gecancelled vanwege slecht zicht op zee. Teleurgesteld maar niet gewanhoopt: we krijgen een herkansing met de boot waarmee we om 16.00 uur weer de zee op gaan: de oogst: 3 walvissen waarvan 2 sperm walvissen en 1 andere soort en als bijvangst dolfijnen en albatrossen om ons heen. Waarom we hier walvissen zo dicht bij de kust aantreffen is eenvoudig: er loopt op zeer korte afstand van het vasteland een canyon door de zee die tot 1500 meter diepte gaat en daarmee een prima voedingsbodem is voor de verschillende soorten walvissen.

Al met al een zeer geslaagde dag op zee die tot maar een conclusie kan leiden:  Kaikoura kan in welk reisprogramma dan ook niet worden over geslagen: de omgeving, de prachtige zee en het wel zee gevarieerde zeeleven mag eenvoudig weg niet ontbreken op een reis door NZ.

1. Josje:
    2 januari 2018
    Het klinkt als in een reisbrochure en dan is het nog waar ook!
  2. Jan Willem:
    2 januari 2018
    Mooi reisverslag. Hopelijk blijft die kust bespaard wat aan de Nederlandse en Belgische kusten gebeurt: verrommeling en windmolenparken. Nog veel plezier!
  3. Wilma:
    3 januari 2018
    Geweldige ervaring! Puur genieten. Ben het zeer met Jan Willem eens. Groetjes! 😘
  4. Maria Hesen:
    Twan en Lydia,
    Bedankt dat we mee mogen genieten van jullie,
    Ik kijk graag fotos en die zijn heel mooi.
    Maria.
  5. HarrieD:
    3 januari 2018
    Gaan jullie je nog niet vervelen? (Grapje)
  6. Marja de Klerk:
    4 januari 2018
    Beste Twan en Lydia
    Nog de allerbeste wensen voor2018, jullie hadden iig een bijzonder begin. Jllie blog levert weer nieuwe plannen en ideeën op. Dank.