Tongarirocrossing

11 januari 2018 - Ohakune, Nieuw-Zeeland

10 januari: Ohakune en Whakapapa

Vandaag een rust(ige) dag: het is stevig bewolkt en we maken een wandeling door Ohakune: een typisch toeristenoord gericht op wintersport. In de middag naar Whakapapa: het centrum van het Tongariro National Park: maken een mooie wandeling van 2 uur - terwijl het weer wat op klaart - door vulkanisch gebied naar wederom een waterval, de Taranaki falls en daarna  een korte wandeling naar de Tawhai falls. Fijn om te doen zeker omdat het landschap er prachtig bij ligt.

Bij het visitorscentrum merk je dat alles in het teken staat van wandelen in dit gebied. Je kunt  grote 4 daagse tracks wandelen van hut naar hut maar de bekendste wandeling is wel de Tongariro crossing die voor morgen op het programma staat. In de toeristenfolders over NZ - all over de world - staat deze wandeling met zijn fotogenieke plaatjes als belangrijke eye catcher aangeprezen.

11 januari:  Tongariro Crossing

Volbracht !! de bedevaartsstocht der wandelingen in NZ: de Tongariro crossing. 19,4 km, 800 meter stijgen en 1100 meter dalen in vulkanisch gebied. In totaal ruim 7 uur. En ja alle superlatieven kloppen: de intense kleuren van de vulkaan, de meertjes er omheen het ongekend mooie landschap waar nog recent een eruptie heeft plaats gevonden. Maar ook de immense menigte die deze bedevaartstocht aflegt: zo rond de 1500 per dag als het weer goed is. En dat is het: we hebben geluk: windstil, wat wolken en rond de 17 graden zijn omstandigheden die deze tocht die - gezien de lengte - zwaar is, voor ons haalbaar maakt. In de ochtend met de shuttle weggebracht en dan begint de wandeling om 8.30 uur met een hele stoet aan mensen. Het merendeel 20-ers en 30-ers, enkele gezinnen met kinderen, de rest 40-ers/ 50-ers en dan een handvol senioren 60-ers. We worden zoals te verwachten aan alle kanten voorbij gelopen door de jongeren maar het gaat verrassend goed op de soms smalle hellingen.

Voor een normale wandeling zou je nooit kiezen om met zijn honderden naar boven te lopen maar een gezonde dosis uitdaging voor deze trip en de beloning voor de views in dit wonderlijke vulkaanlandschap laten de weegschaal een kant uitslaan: deze tracking doen als het weer het toestaat.

Als we terugkeren ben ik trots op ons maar vooral op Lydia – gezien de twijfels die zij eerder had - om aan dit avontuur te beginnen. Als beloning gaan we in de jacuzzi bij terugkomst in de B&B.

1. Eric:
    11 januari 2018
    Je bent nummer twee van de boys die deze uitdaging heeft volbracht. Ik ben het helemaal met je eens! Fantastische wandeling.
  2. Josje:
    wat een drukte! ;-)
    maar zeker ook een hele prestatie! en prachtige views!
  3. HarrieD:
    11 januari 2018
    Jahhh. Die wil ik ook wel!