Kapiti

9 januari 2018 - Ohakune, Nieuw-Zeeland

8 januari : Kapiti eiland = Kiwi eiland

Vandaag staat in het teken van vogels spotten. Niet dat we daar nu zoveel mee hebben maar op reis kom je interessante exemplaren tegen. Eerst bezoeken we Zealandia een groot beschermd vogelreservaat in Wellington waar een keur van NZ landse vogels te vinden is als je geluk hebt. Daarna door naar Kapiti eiland. We hebben een overnachting geboekt op het eiland om vogels te spotten en dan met name het symbool van NZ: de Kiwi. Het eiland heeft een beschermde status wat inhoudt dat er maximaal 150 bezoekers per dag op mogen waarvan er ongeveer 20 kunnen overnachten in een kleine setting. Het eiland is bezit  van Maori’s en wij zijn er dus te gast. Wij overnachten  - enigszins primitief - met 2 andere Nederlanders, 2 Zwitsers en een studentengroep van 12 Amerikanen. Het is ongeveer hetzelfde gevoel alsof je in een berghut zit in de alpen ver van de bewoonde wereld.

Krijgen uitvoerig uitleg over de Kiwi: de zeldzaamheid van de soort in de wereld en hoe bijzonder ze zijn. Bij aankomst maken we met zijn drieen een wandeling over een deel van het eiland. Wat opvalt is dat het echt ongerept is en je prachtig uitzicht hebt op een aantal punten. We zien een aantal vogels waar we eerder uitleg over hebben gekregen.

Het Kiwi spotten begint pas om 22.30 uur als het volledig donker is. Kiwi’s zijn nachtdieren dus gaan we met een groep van 6 op stap met een gids met een rode lamp:  een wat vreemd gezicht, lijkt op een dropping in de natuur. De kans dat je een Kiwi ziet is overigens niet groot omdat ze zeer schuw zijn. En jawel wij hebben het geluk om een mannetjes Kiwi te spotten die op zoek is naar een vrouwtje. Volgens de gids zijn wij “very very lucky”, want zo vaak gebeurt dat niet. Voor ons is het leuk om te horen maar ook weer niet zo bijzonder als je hem ziet rondscharrelen, op de terugweg zien we een blue pinguin die op zoek is naar zijn nest en nog andere nachtdieren. Achteraf blijkt dat we de enige groep zijn die een Kiwi gezien heeft. En het verhaal wil dat redelijk wat mensen onverrichterzake naar het eiland komen. Wij hebben blijkbaar iets gezien waar vogelspotters over de hele wereld voor naar NZ reizen: alleen missen we het oprechte “excitement” hierover. (Het is tenslotte geen walvis).

9 januari:  van Kapiti naar Ohakune

Na de ochtendboot van 9.30 uur rijden we ongeveer 250 km door naar Ohakune gelegen aan het Tongariro National park. Wat opvalt aan de rit is dat de wegen breder zijn maar het verkeer ook een stuk drukker: je krijgt meer het gevoel alsof je in Europa rondrijdt. Daarmee vormt direct een contrast met het Zuidereiland. Komen om 14.00 uur aan en kijken tegen 3 machtige deels besneeuwde vulkanen aan: wat een contrast met Kapiti en de vogels. Wij rijden door naar een mooi uitzichtspunt en vervolgens voor een wandeling naar de Waitonga falls, idyllisch gelegen in dit vulkaan gebied. Zijn nog behoorlijk vermoeid van een korte nacht op het oerwoud eiland en installeren ons in een nieuw B&B met een ruime luxe kamer; komt nu even goed uit.

1. Wilma:
    9 januari 2018
    Vogels spotten...... Kijk nu wordt het interessant!!!
    Groetjes uit Boukoul.