Clyde en Otago railway track

26 december 2017 - Clyde, Nieuw-Zeeland

25 december kerst in Clyde

In de ochtend maken we een korte wandeling langs de rivier met Jazz de Spaniel van de eigenaar. Van kerst in Clyde merk je niet al te veel. Aan versiering of zo doen ze niet, althans buiten zie je niets. Het weer slaat al snel om naar wat motregen en later op de dag naar stevige buien. Wij hebben verder geen programma behalve het kerstdiner bij Euan. Wij zijn met kerst de enige gasten.

Om 15.00 uur beginnen we met de wijn en Euan is bezig met het bereiden van een lamsbout op de slow cooking manier op een prachtige buitenbarbecue. De wijn doet zijn werk goed en we raken aan de praat over zowel zijn prive besognes (recent gescheiden en met deze B&B weer een doorstart maken) zijn ex vrouw (een Braziliaanse met een prachtige stem waar we een cd van beluisteren) als ook de politiek in Nieuw Zeeland die als ik het moet geloven eigenlijk geen echte problemen kent. Immigratieproblemen spelen niet. Eerder nog wel het feit dat er te veel NZ-landers naar Australie vertrekken. Laatste tijd echter trekt de economie aan met 4 % groei op jaarbasis en wordt er zelfs in Clyde behoorlijk wat bijgebouwd.

Rond de klok van 8 zijn we volledig verzadigd van het voortreffelijke koken van Euan en beneveld door te veel wijn.

26 december Boxing day  in NZ : Otago Central rail track

Met nog enigszins een kater van kerst staat vandaag een deel van Otago central rail track op het programma. We hebben- blijkt dus - een stevige mountainbike tour geboekt van 60 kilometer door het prachtige Central Otago. De track is onderdeel van een totale railway track van 150 km die loopt van Clyde naar Middelmarch in de buurt van Dunedin. We fietsen dus over een spoorweg die begin 19e eeuw is opgedoekt omdat  de railway geen functie meer had voor de gouddelvers in Clyde e.o. Het weer is opgeklaard maar nog wel frisjes met zo’n 18 graden. We fietsen echter door een omgeving die we niet eerder per fiets ooit hebben gezien; prachtige uitzichten vanuit de railway track, door spoortunnels en over fraai herstelde spoorbruggen: klasse dus. Echter al dit moois kent ook een keerzijde want het tweede deel is zeker mooi maar behoorlijk afzien vanwege de wind die pal op kop staat. Ongeveer 20 kilometer lang beuken we tegen een stevige wind waar we zelfs in Nederland niet vaak mee te maken krijgen. We bereiken de finish na ongeveer 5 uur fietsen op overigens geweldige mountainbikes. (hoe belangrijk toch) Moe en voldaan en vooral ook met enige trots dat wij (en dus zeker ook Lydia) dit deel van de track hebben voltooid.

S’ avonds als beloning een kerstdiner bij Paulina’s restaurant.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marian:
    26 december 2017
    Wat een avonturen. interessant om jullie zo te volgen. En heel vreemd om een verslag van, een voor jullie bijna voltooide, 26 december te lezen terwijl ik nog een hele dag voor de boeg heb. Veel reisgenot verder.
  2. Marianne:
    26 december 2017
    Een bijzondere kerst voor jullie. Wij beginnen inderdaad nu de 2de kerstdag in een heel andere setting rond de kerstboom.
    Wat een sportieve tocht door dit ruige landschap. En elke dag ziet er weer anders uit met nieuwe mensen en ervaringen. Nog veel plezier en zijn benieuwd naar de volgende verhalen.