Manapouri, Doubtful Sound, Clyde

25 december 2017 - Clyde, Nieuw-Zeeland

21 december Manapouri

Vandaag is het wakker worden met een Hollands weertje;  15 graden en buien. Even schakelen dus maar gelukkig is het een reisdag van de oost- naar de  westkust van 400 km.

Gisterenavond nog genoten van de kleinste pinguins ter wereld de blue pinguins die je tegen een flinke entreeprijs kunt zien binnen waggelen vanuit de Zuidelijk stille oceaan. Elke dag leggen ze 50 km af om te fourageren.

Onderweg naar Dunadin de Moeraki boulders bezocht. Ronde keien liggend in zee een geologisch fenomeen op het strand; heel apart. Daarna naar Dunadin, een grotere universiteitsstad met een aantal interessante gebouwen. Het regent dus snel naar het Railway station om in dit interessante gebouw uit begin 19e eeuw  te lunchen.

Daarna door naar Manapouri. Een stevig eind rijden. Duidelijk is het dat het rijden over de wegen in NZ meer alertheid vergt dan het rijden in de VS. De wegen zijn smaller en bochtiger, dus vermoeiender.

De beloning is echter Manapouri waar het weer zonnig is met 23 graden en het ligt werkelijk prachtig in Nord Fjordland. We zien de zonsondergang op de langste dag van het jaar

aan het water als enige bezoekers van het strand.

22 december

Jantje lacht, Jantje huilt:  vandaag begint de dag stralend blauw in Manapouri, nog wel een frisse start met 11 graden maar tijdens de dag klimt de temparatuur naar 30 graden, heel wat voor dit deel van NZ. Op het programma staat een deel van de wandeling van de Keppler track een officieel 3 daagse huttentocht die je maanden van te voren moet reserveren als je in de hutten wilt overnachten. Wij doen een deel ervan, een route van 14 kilometer naar de moterau hut en de shalow bay hut. Mooie route door weelderig begroeid bos met her en der doorkijkjes over rivier of meer. Onze stop bij de shalow bay is geweldig qua uitzicht op de beach , meer en bergen. Zijn de enige bezoekers. Overigens valt het op dat ondanks het hoogseizoen het in het geheel niet druk is op de track. Na ongeveer 6 uur wandelen met stops weer terug naar de B&B. Vanavond nog in Te Anau eten en dan morgen met de boot de Doubtful sound bezoeken.

23 december, Doubtful sound overnight cruise

Vandaag de tocht door het Nordland Fjord de Doubtful sound. We  overnachten op de boot en komen morgen rond het middaguur weer terug.

We zijn met een klein gezelschap van 5 stellen uit Australie, Schotland en 3 stellen uit Nederland via Travel Essence natuurlijk. Keuze voor de Doubtful Sound ipv Milford sound is uitstekend. Op dit deel zijn maar 3 boten die mogen uitvaren waardoor het een zeer rustige en totaal niet toeristische route is. De Doubful Sound is 40 kilometer diep fjord wat begrensd wordt door prachtige begroeide bergen. We treffen het wederom met het weer: half bewolkt en rond de 22 graden. Het is heerlijk rustgevend op de boot, onderweg zien we een groot aantal dolfijnen en maak ik nog een kajaktocht vanaf de boot met  4 andere gasten. Eten is voortreffelijk , we eten vers gevangen kreeft voor de lunch en s’avonds weer vis ( ja wel zelf gevangen en vers bereid door de kok), kip en lam.

Het contact met iedereen is easy ontspannen en de uitwisseling van vakantie ervaringen over en weer nuttig. S’avonds slapen in een kleine cabine.

24 december: op weg naar Clyde

Om 6 uur in de ochtend vertrekt de boot weer om terug te varen naar de thuishaven. We komen rond het middaguur aan in Manapouri en rijden vervolgens ongeveer 250 kilometer naar Clyde, gelegen in central Otega. De rit is door bergachtig gebied met veel fraaie uitzichtspunten. Het is warm ongeveer 30 graden.

Clyde is een plaatsje van 800 inwoners met een aantal oude gebouwen die teruggaan naar  de tijd in de 19e  eeuw dat hier goud werd gedolven. Die geschiedenis van het gouddelven is van korte duur geweest. Het plaatsje is nu bekend vanwege de goede wijnen (pinot noir), de mooie rivier, mountainbike trails en wandelingen.

De Hartley B&B die wordt gerund door Euan ligt mooi aan de rivier. We hebben een zeer gastvrije host en kunnen van alle faciliteiten gebruik maken in zijn onderkomen. Prima voor de kerst die er aan komt. S’avonds gaan we eten in de Post Office waar we in het zonnetje genieten van het eten en de onvermijdelijke George Michael.