Mount Summer, Lake Tekapo, Mount Cook

19 december 2017 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

Zondag 17 december

Vandaag van Windwhistle naar lake tekapo.  Stralend begin waarbij – na een  faux pas bij de afslag naar mt Hutt met de vraag wie was hier nu schuld aan ? -  we een eerste hoogtepunt bezoeken t.w. de filmlocatie voor deel 2 van de Lord of the Rings, the two towers.
Mt Sunday is het prachtige decor van een spectaculaire omgeving waarin 360 graden panorama view zoals de film ook laat zien. Het is een locatie voor de “believers” t.w. vooral jongeren van rond de 30 die de film in hun jeugd hebben gezien en gek zijn van de lord of the rings. En terecht want na een rit met de auto over 20 km gravel kom je aan in een omgeving die nog indrukwekkender is als de film: een wandeling van 45 minuten brengt je naar de top van Mt Sunday en dan even genieten in stilte.

Daarna door naar lake Tekapo: mooi turquoise meer gekleurd waar we kolonies japanners aantreffen die aan star gazing doen. We zitten in een huisje met uitzicht op het meer en het oude kerkje wat direct een ware culturele attractie is: want oude kerken, kerkjes zul je niet vinden in NZ behalve in de steden.

S’avonds de eerste maaltijd in een NZ restaurant: het beroemde angus beef + lamskoteletjes besteld en ja hoor smaakt prima. Het aanbod aan restaurants verraadt dat de verfijnde keuken hier nog wel ontdekt zal moeten worden. Heel Amerikaans dus, waarbij je het idee hebt dat de groente nog uitgevonden moet worden.

Maandag 18 december

S’ochtends rond 6 uur wakker. Het Tekapo meer ligt er idyllisch bij vanuit de slaapkamer. De eerste Japanner ook al om 6.00 uur in de ochtend gespot. Het lijkt erop of zij regelrecht van het star gazing naar het kerkje zijn gewandeld.

Vandaag op het programma de Mt. John – nu ja meer een bult dan een berg. We vertrekken om 9.00 uur aan de voet van het meer wandelend naar de top met daarop gelegen de grote telescopen en vervolgens lopen we langs het indrukwekkende turquoise gekleurde meer. Een ontspannen wandeling van 3 uur. En wie zijn we: onder de schaarse wandelaars treffen we natuurlijk weer Nederlanders aan en wel opeenvolgend 3 stellen. Lopen met een stel Wageningse studenten een tijdje mee die een paar maanden Nieuw Zeeland doen en even een break hebben van de studie. ’s Middags even in en rond ons huis rusten en Japanners spotten. Lydia rust uit van de stevige hoestbuien die nog een overblijfsel zijn van de Nederlandse winter.

19 september

Vanochtend met een straffe wind en dreigende lucht wakker geworden. Vandaag staat een wandeling bij Mt Cook op het programma op de weg naar ons volgende adres in Oamara. Aangekomen bij het visitors centrum blijkt het toch te slecht weer is voor een wandeling van 3 uur. Alternatief wordt de Abel Tasman Glacier die er indrukwekkend uitziet maar in 20 jaar zeker een aantal  kilometer van de in totaal 26 kilometer is geslonken.

Op de weg naar Oamara nog een stop gemaakt bij de Clay Cliffs Omarama. Mooi gevormd gebergte gelegen op een prive terrein. Doet een beetje denken aan Bryce  maar dan in gele tinten. Ons nieuwe onderkomen heeft een prachtig uitzicht op zee. We blijven 2 dagen.

1. Josje:
    Ziet er prachtig uit!
  2. HarrieD:
    Poehei!
  3. Wilma:
    Wijdse schoonheid! Groetjes!
  4. Marja:
    19 december 2017
    Wat geweldig mooi. Heerlijk geniet ervan
  5. Marianne:
    19 december 2017
    zooo. dat ziet er prachtig uit. mooie beelden ook. Zal ik een foto van het uitzicht vanaf mijn bureau sturen.
  6. Jan Willem:
    19 december 2017
    Indrukwekkend. Zou me niet verbazen als je een dino tegenkomt